Sebelum Berperang Tentara Melakukan Solat Khauf di Dalam Medan Perang !!! BANTU SHARE YA...




Solat Khauf iaitu solat dalam keadaan yang begitu takut. Solat Khauf yaitu kemudahan yang tidak ada dan tidak bisa dikerjakan didalam solat-solat yang lain. ‘Solat Ketakutan’ ini yaitu solat yang dilakukan dalam keadaan suasana peperangan kerana bimbang akan diserang musuh.

Firman Allah سبحانه وتعالى :
وَإِذَا كُنتَ فِيهِم�' فَأَقَم�'تَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَل�'تَقُم�' طَائِفَةٌ مِّن�'هُم مَّعَكَ وَل�'يَأ�'خُذُوا أَس�'لِحَتَهُم�' فَإِذَا سَجَدُوا فَل�'يَكُونُوا مِن وَرَ‌ائِكُم�' وَل�'تَأ�'تِ طَائِفَةٌ أُخ�'رَ‌ىٰ لَم�' يُصَلُّوا فَل�'يُصَلُّوا مَعَكَ وَل�'يَأ�'خُذُوا حِذ�'رَ‌هُم�' وَأَس�'لِحَتَهُم�' ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَو�' تَغ�'فُلُونَ عَن�' أَس�'لِحَتِكُم�' وَأَم�'تِعَتِكُم�' فَيَمِيلُونَ عَلَي�'كُم مَّي�'لَةً وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَي�'كُم�' إِن كَانَ بِكُم�' أَذًى مِّن مَّطَرٍ‌ أَو�' كُنتُم مَّر�'‌ضَىٰ أَن تَضَعُوا أَس�'لِحَتَكُم�' ۖ وَخُذُوا حِذ�'رَ‌كُم�' ۗ إِنَّ اللَّـهَ أَعَدَّ لِل�'كَافِرِ‌ينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿١٠٢

“Dan jika engkau (wahai Muhammad) ada dalam kelompok mereka (semasa perang), lalu engkau membangun solat dengan (jadi imam) mereka, jadi sebaiknya sepuak dari mereka berdiri (kerjakan solat) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing ; lalu jika mereka sudah sujud, jadi hendaknya mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh) ; dan sebaiknya datang juga puak yang lain (yang ke-2) yang belum solat (kerana melindungi serbuan musuh), jadi sebaiknya mereka bersolat (berjamaah) bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga dan menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memanglah suka bila anda cuai lupa akan senjata dan harta benda anda, agar dengan jalan itu mereka bisa menyerbu anda beramai-ramai dengan serentak. Serta tidaklah anda berdosa meletakkan senjata masing-masing, bila anda dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau anda sakit. Dan hendaklah anda mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah sudah menyediakan untuk beberapa orang kafir itu azab seksa yang sangat menghina. ” (Surah An-Nisa’ 4 ; Ayat 102)

Ulama–ulama fiqih sudah setuju tentang ada ketetapan syarak mengenai solat khauf ini, “Khauf untuk mereka bukanlah hanya takut kepada serangan musuh jadi termasuk khauf (takut) dari ancaman kebakaran dan juga binatang-binatang buas dan lain-lain lagi daripada ancaman yang bisa mengakibatkan kemusnahan dan kehancuran. ”
.
Allah سبحانه وتعالى berfirman :

فَإِن�' خِف�'تُم�' فَرِ‌جَالًا أَو�' رُ‌ك�'بَانًا

“Dan bila anda takuti (sesuatu bahaya) maka solatlah sambil berjalan kaki atau naik kenderaan. ” (Surah Al-Baqarah 2 : Ayat 239)

Bila Dan Dimana?
Solat Khauf bisa dikerjakan dimanapun, tanpa mengira saat, tempat dan keadaan.
Solat dikerjakan mengikut keadaan seseorang pada saat itu.
Bisa dilakukan sama ada dengan cara berlari, berjalan, meniarap atau berkenderaan.
Rukuk dan sujud dilakukan dengan isyarat.
Bisa melakukan solat tanpa menghadap kiblat.

Daripada Ibnu Umar r. a. katanya : Nabi Muhammad ﷺ bersabda : “Jika keadaan itu terlalu krusial, bolehlah solat dengan cara berdiri, jalan atau berkenderaan, menghadap kiblat maupun tidak. ” (Hadis Kisah Al-Bukhari r. a.)

Batal Solat Khauf
Perkara-perkara yang membatalkan Solat Khauf :
1) Terbatal wuduk saat sedang solat
2) Menjerit serta melaung (sekiranya tidak diperlukan)
3) Lakukan banyak gerakan yang tidak ada kaitan dengan peperangan
4) Keluar darah yang banyak tidak menjejaskan solat (di sisi mazhab Maliki namun imam Syafie ia membatalkan solat kecuali kerana terpaksa atau darurat) jadi ianya dimaafkan.

Cara–cara menunaikan Solat Khauf bisa simpulkan pada dua keadaan :
a. Sebelum Tercetus Peperangan
b. Ketika Hangat Berperang

A. Sebelumnya Tercetus Peperangan (Keadaan Berjaga-Jaga)
Ada dua cara yang sudah dikerjakan oleh Rasulullah ﷺ dalam situasi berjaga-jaga, mengikut kondisi kedudukan arah musuh :

1. Musuh Ada Di Arah Qiblat
Cara ini sudah disetujui oleh imam Shafie dan Ahmad dan beberapa pengikutnya, hanya mereka menempatkan sebagian syarat untuk menunaikanya, iaitu :
a. Bilangan tentera Islam itu lebih ramai.
b. Tentera musuh tidak dapat membuat serangan hendap saat solat berjalan.
c. Bisa dipecahkan pada beberapa kumpulan bila bilangan tentera Islam melebihi daripada 6 orang.

Saf Solat Khauf Imam butuh membahagikan anggota tentera pada dua kelompok,
Sedikitnya ada tiga orang dalam setiap kumpulan.
Dua kelompok akan membuat saf di belakang imam, Setiap kelompok itu bisa terdiri dari pada beberapa saf.
.
Cara Solat Khauf dalam keadaan sebegini yaitu seperti berikut :

1. Imam akan memulakan solat dengan mengadap ke arah Qiblat bersama dengan kedua-dua kumpulan.

2. Jika tiba pada rukuk di rakaat yang pertama, hanya kumpulan pertama sahaja yang akan ikut rukuk bersama imam.


3. Kumpulan yang ke-2 juga selalu berdiri (dalam keadaan iktidal) untuk memantau kondisi seputar dan melindungi pertahanan, bebrapa bila ada gerakan baru atau serangan dari pihak musuh.


4. Sesudah imam dan bahagian pertama bangkit untuk rakaat yang ke-2, mereka juga selalu berdiri (dalam kondisi iktidal) untuk memantau dan melindungi pertahanan keadaan seputar.


5. Kumpulan ke-2 juga akan turun menyempurnakan rakaat pertama dengan cara bersendirian hinggalah mereka memperoleh imam pada awalnya pada rakaat yang kedua.
6. Pada rakaat ini, imam akan rukuk diikuti dengan kumpulan yang kedua sahaja akan turut bersama–sama dengan imam, pada saat kumpulan yang pertama tadi akan tetap berdiri (iktidal).


7. Jika imam dan kumpulan yang ke dua hingga ke tahiyyat akhir, barulah mereka akan menyempurnakan rakaat yang kedua dengan cara bersendirian dan memperoleh imam di tahiyyat akhir (yang mana imam sebaiknya menanti kumpulan pertama dengan memanjang doa).


8. Akhir sekali imam akan berikan salam bersama-sama dengan kedua-dua kelompok itu.



2. Musuh Tidak Ada Di Arah Qiblat
Cara Solat Khauf dalam kondisi ini juga disetujui oleh Imam Syafie, Imam Maliki dan Imam Hambali, ianya yaitu sebagai berikut :


1. Imam akan membahagikan tentera pada dua kumpulan ; kelompok yang pertama akan solat bersamanya pada saat kumpulan yang kedua akan abadi mengawasi situasi.


2. Imam pada awalannya akan solat bersama kelompok yang pertama untuk rakaat yang pertama seumpamanya solat dua rakaat atau solat qasar, dan dua rakaat pertama seumpamanya solat genap (empat rakaat).


3. Setelah itu imam akan bangkit untuk rakaat selanjutnya dan berdiri untuk menanti kehadiran kumpulan yang kedua.


4. Kumpulan pertama akan niat berpisah dengan imam (niat mufaraqah) serta menamatkan solat masing-masing dengan cara bersendirian, lalu bergerak manggantikan tempat kumpulan kedua yang semula mengawasi kondisi.


5, Kumpulan yang ke-2 juga bakal memulakan solat bersama imam (yang mana imam tengah berada di rakaatnya) hinggalah hingga ke tahiyyat akhir (untuk imam).


6. Imam akan memanjangkan doa dalam tahiyyat akhir untuk menanti kumpulan kedua menyempurnakan baki rakaat mereka masing-masing sehinggalah mereka juga hingga di tahiyyat akhir dan imam akan memberi salam bersama-sama dengan mereka.


7. Kelompok pertama akan memperoleh keunggulan (fadhilat) takbirratul-ihram bersama-sama dangan imam, pada saat himpunan kedua juga memperoleh keunggulan berikan salam bersama imam.

B. Saat Hangat Berperang
Sekiranya peperangan tercetus dengan dahsyatnya, sedang saat solat hampir ke penghujungnya pada saat pihak musuh juga tidak tunjukkan sinyal tanda untuk hentikan serangan dan kondisi juga seolah-olah tidak memberi kesempatan untuk bersolat Khauf dengan cara berjamaah.

Dalam keadaan demikian :
Dikecualikan dan dimaafkan tidak untuk menghadap Qiblat kerana darurat.
Di saat ini dibolehkan untuk solat dengan isyarat kepala, tangan, jari atau hati sahaja. 
Dibolehkan tidak melakukan rukun-rukun fi’li (perbuatan seperti rukuk, sujud dan tahyat).
Dibenarkan untuk bergerak lebih tiga kali berturut-turut seperti jalan, lari, memukul, menikam dan menembak.
Diharuskan juga memegang senjata meskipun ada najis padanya.
Dibolehkan bercakap, bertempik dan berteriak tanpa membatalkan solat bila ada kepentingan yang mendesak.
Dimaafkan ada pendapat solat yang sedemikian harus diqada’ dan ada juga pendapat laian mengatakan tidak perlu diqadha.

Firman Allah سبحانه وتعالى :
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ ال�'وُس�'طَىٰ وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِينَ ﴿٢٣٨﴾ فَإِن�' خِف�'تُم�' فَرِ‌جَالًا أَو�' رُ‌ك�'بَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُم�' فَاذ�'كُرُ‌وا اللَّـهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَم�' تَكُونُوا تَع�'لَمُونَ ﴿٢٣٩

“Peliharalah anda (lakukanlah dengan tetaplah dan sempurna pada waktunya) semua solat fardu, khasnya solat Wusta (solat Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam solat anda) dengan taat dan khusyuk. Apabila anda takuti (suatu hal bahaya) jadi solatlah sembari jalan atau berkenderaan, lalu jika anda sudah aman sentosa, jadi sebaiknya anda mengingati Allah (dengan mengerjakan solat dengan cara yang lebih sempurna), seperti Allah sudah mengajar anda apa yang anda tidak tahu. ”
 (Surah Al Baqarah 2 ; Ayat 238-239)
والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab
 (Hanya Allah Maha Tahu apa yang benar)
وَالسَّلاَم�'

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Sebelum Berperang Tentara Melakukan Solat Khauf di Dalam Medan Perang !!! BANTU SHARE YA..."

Post a Comment